Vem är planeten eris uppkallad efter

Eris (gudinna) - Wikipedi

Solsystemets 5 dvärgplaneter - Världens Häftigast

1. Nu anses allmänt [11] att Sedna är det fjärde största objekt man funnit i Kuiperbältet, efter Eris, Pluto samt Makemake. Sedna befinner sig så långt ifrån solen att dess temperatur aldrig överstiger 23 K (−250 °C). Observationer från Chile visar att Sedna är ett av de rödaste objekten i solsystemet, nästan lika röd som Mars
  2. Samma forskargrupp upptäckte tidigare småplaneten Quaoar och senare Eris Eris är en dvärgplanet i Kuiperbältet upptäckt 5 januari 2005 av Chad Trujillo, David L Rabinowitz och Michael E. Brown med hjälp av foton tagna 21 oktober 2003
  3. Eros är kärleksguden i grekisk mytologi och den som väcker den sexuella kärleken till liv i alla levande varelser. Eros familjeband är inte självklart, men hans moderskap brukar allt som oftast tillskrivas Afrodite medan den fader som oftast utpekas är Ares
  4. Likaså är planeterna uppkallade efter romerska gudar. Den största planeten har fått sitt namn efter den mäktigaste guden, Jupiter (dess månar har fått namn från hans älskarinnor respektive avkommor). Vidare har planeten Mars fått sitt namn efter krigsguden genom dess röda färgs hänsyftning på krig
  5. Uppkallad efter: Pluto: Omloppsbana [2] Epok: 22 september 2006: Aphelium: 49,3 AU 7 380 000 000 km: Perihelium: 29,6 AU 4 430 000 000 km: Excentricitet: 0,248 [3] Siderisk omloppstid: 90 465 dygn (247,7 år) [3] Medelomloppshastighet: 4,7 km/s [3] Månar: 5 [4] Fysikaliska data; Ekvatorradie: 1 188.3±1,6 km: Massa: 1,303±0,003 × 10 22 kg Jorden × 0,00218: Medeldensite

Venus (symbol: ♀) är den andra planeten i solsystemet från solen räknat och den är nästan lika stor som jorden.Då Venus rör sig runt sin egen axel i motsatt riktning mot rörelsen runt solen så kan man säga att den roterar baklänges, vilket endast Venus och Uranus gör. Venus är den enda planeten i hela solsystemet vars dygn är längre än dess år eftersom Venus snurrar ett varv. Nja, grundämnet är uppkallat efter planeten Neptunus. Uran, neptunium och plutonium följer efter varandra i periodiska systemet, precis som Uranus, Neptunus och Pluto i solsystemet. Geastrum Inlägg: 1425 Anslöt: 2014-05-08 Ort: Roslagen. Hur grundämnena fick sina namn (och lite mer I serien Solsystemets himlakroppar firar vi superrymdåret 2019 med att besöka några av de mest spännande ställen i vårt solsystem. Serien är ett samarbete mellan Rymdåret och Populär Astronomi. När vi talar om den blå planeten menar vi jorden - men av de kända planeterna i vårt solsystem måste det ändå sägas att isjätten Neptunus slår vår [ Grundämnet är uppkallat efter den ryska huvudstaden Moskva, och det internationella forskningsinstitutet i atomkraft som ligger i Dubna i den västra delen av regionen. Tenness (Ts), nummer 117 Tenness upptäcktes av amerikanska och ryska forskare 2010. Fem år senare fick det plats i det periodiska systemet Lien var hans attribut, men i avbildningar är han dessutom ofta bevingad och ibland hållandes ett timglas (hans namn på grekiska är Khronos och betyder just tid). Veckodagen lördag (på latin dies Saturni) har blivit uppkallad efter honom. Det är också efter denne gud som den näst största planeten i vårt solsystem blivit namngiven

Eris själv är också känt för att ha en måne, dysnomi. Det var delvis upptäckten av Eris som satte på sig argumentet om vad som skulle anses vara en planet eller inte. Innan Eris heter Eris kallade upptäckarna Xena efter Xena: Warrior Princess. Venus är uppkallad efter kärlekens gudinna Nu är denna omröstning klar och nu har 14 stjärnor och 31 planeter i universum fått lite roligare namn. Från svenskt håll kom förslaget om att man skulle döpa en del av himlakropparna efter Mumintrollen men det förslaget fick inte så många röster Eris är en dvärgplanet i Kuiperbältet upptäckt 5 januari 2005 av Chad Trujillo, David L Rabinowitz och Michael E. Brown med hjälp av foton tagna 21 oktober 2003. Ny!!: 90377 Sedna och Eris (dvärgplanet) · Se mer »

Planeternas namn - Ursprung, betydelse osv

Keplerteleskopet är uppkallat efter den tyske astronomen, matematikern och mystikern Johannes Kepler (1571-1630). Relaterat Många jordlika planeter i universu Vem var Benito Mussolini uppkallad efter? Han fick namnet efter Benito Juárez i Mexiko. Var Mars chokladkaka uppkallad efter planeten Mars? även om chokladkaka mars tillfällighet har samma namn som en planet som inte intentially är uppkallad efter planeten, det var infact utvecklats av Frank Mars 1923 Innan Eris heter Eris kallade upptäckarna Xena efter Xena: Warrior Princess. Venus är uppkallad efter kärlekens gudinna. Man tror att denna planet fick sitt namn från det faktum att det är söt att se på som det tredje mest ljusa föremålet i vårt solsystem i himlen, sett från jorden (efter solen och månen) planetens färg att vara densamma som solljuset (alltså gulvit). Men om planeten är sämre på att reflektera en viss färg så ser planeten inte längre gulvit ut. Som du säger är atmosfären på Neptunus ganska rik på metan. Detta metan är bra på att suga åt sig rött ljus, vilket kallas absorption

Vem är planeten Pluto uppkallad efter? Pluto är uppkallad efter den grekiska och romerska guden av undre världen. (Romerska namn: Pluto; Grekiskt namn: Hades)William Clyde Tombaugh (Februari 4, 1906 - 17 januari 1997) var en amerikansk astronom som upptäckte det dvärg-planeten Pluto 1930 Planeten Mars. Planeten Mars är den mest utforskade planeten i solsystemet, och forskarna menar att den en gång har liknat jorden.. Mars är en stenplanet som jorden. I dag är Mars yta torr och dammig, men de sonder och robotbilar som har utforskat planetens yta sedan 1970-talet har hittat tecken på att det tidigare har funnits vatten på Mars - till och med floder På månens baksida ligger kratern Dunér, uppkallad efter Davids släkting, den svenske astronomen Nils Dunér (1839-1914). - Ibland blir det lite löjeväckande när man ger namn efter någon popstjärna eller seriefigur som är populär i dag, säger David Dunér. Kratern Dunér är bara en av tusentals så kallade eponymer i universum Ebbot Lundberg, 45, sångare i Soundtrack of our Lives, som fått en ale uppkallad efter sig. Vem är den här snubben - Att det blir någon form av frekvenshöjning på hela planeten

90377 Sedna - Wikipedi

Vilka är sedna och eris uppkallade — sedna har starkt

Venus - Wikipedi

90377 Sedna - Unionpedi

Vem är planeten Pluto uppkallad efter? / davidchita

1. Mars: Den röda planeten illvet
  2. Vem döper stjärnorna? Språktidninge
  3. Soundtrack-Ebbot får öl uppkallad efter sig - Aftonblade
  4. Efter på Latin - Svenska-Latin Ordbok - Glosb

Roliga fakta om vilda kattdjur som kommer att förvåna di

1. Många jordlika planeter i universum SVT Nyhete
  2. Vad vet du om svensk midsommar - roligt quiz? Lan
  3. Starskys_Kattungenamn Starsky
  4. Dwarf Planet Song/Dwarf Planet Eris Song

Eris -The World That Demoted Pluto (Beyond Pluto Episode 3) 4K UHD

1. The Dwarf Planet Song (con Jessica Pace Lyells, Loki Alohikea, Jan van der Beek y Sophia Oaks)
  2. Haumea - The Egg Shaped World (Beyond Pluto Episode 1) 4K UHD
  3. ERIS IN ASTROLOGY! The Original 10th Planet, Inconjuncts, and more! With Heather & Astrolada!
  4. Standing on Eris - The Most Massive Dwarf Planet
  5. Dwarf Planet ERIS in All 12 Houses!— with Heather!
  6. Eris Facts And History: The Most Massive Dwarf Planet!
  7. The Dwarf Planet Eris Song | Eris Song for Kids | Eris Dwarf Planet Facts | Silly School Songs
  • Canada goose jacka rea.
  • Få igång mjölkproduktionen igen.
  • Men's physique tävlingar 2018.
  • Kenny wormald.
  • Yrsel illamående magont trötthet.
  • Outdoorexperten.
  • Leksaker.
  • Rencontres amicales seniors toulouse.
  • Fristlose kündigung arbeitslosengeld österreich.
  • Mångkulturellt centrum.
  • Die große ü30party 14 april.
  • Italienskt mousserande vin.
  • Pasta alfredo olearys recept.
  • Macbook pro keyboard and touchpad not working.
  • Barnkalas rio eskilstuna.
  • Pink lake melbourne.
  • Staples borås lediga jobb.
  • Folksam häst kontakt.
  • Studera med funktionshinder csn.
  • Alkalisk jordartsmetall..
  • Dvb c.
  • Mest insprungna pengar trav.
  • Wrestling movie.
  • Mäster palm korsord.
  • Daylight lux value.
  • Vårtecken i naturen.
  • Bert den siste oskulden laila bagge.
  • Whippet pris.
  • Akademibokhandeln su.
  • Wrestling movie.
  • Open space büro.
  • Kraftverksdammen spädbarn.
  • Scrabble brett ausdrucken.
  • Gherkin.
  • Akademibokhandeln su.
  • Referensvärde hb spädbarn.
  • Lägenhetsbyte tunabyggen.
  • Handla på nätet utomlands.
  • Rundresa baltikum.
  • Paragon ntfs mac download.
  • Bergqvist skor rea.